There was an error in this gadget

Saturday, June 6, 2015

Cardiovascular disease

coronary heart disease






Respiratory System Disorders

EMPHYSEMA


Emphysema gradually damages the air sacs (alveoli) in your lungs, making you progressively more short of breath. Emphysema is one of several diseases known  as chronic obstructive pulmonary disease (COPD).
Smoking may lead to emphysema.
The alveoli are clustered like bunches of grapes. In emphysema, the inner walls of the air sacs weaken and eventually rupture — creating one larger air space instead of many small ones. This reduces the surface area of the lungs and, in turn, the amount of oxygen that reaches your bloodstream.
When exhale, the damaged alveoli does not work properly and old air becomes trapped, leaving no room for fresh, oxygen-rich air to enter. Treatment may slow the progression of emphysema, but it can't reverse the damage.
Symptoms
  • Tobacco smoke
  • Air pollution
  • Manufacturing fumes

restrictive lung disorders
2 groups of diseases
1.Abnormalities of chest wall which limits lung expansion
Includes:
»Kyphosis
»Scoliosis
»Muscular dystrophy
2.Disease affecting lung tissue that provides supporting framework
Includes:
»Idiopathic pulmonary fibrosis (autoimmune disease)
»Pulmonary edema
»Pulmonary embolism
»Acute respiratory distress syndrome (ARDS)





 1.PULMONARY EMBOLISM

Pulmonary embolism
Causes of pulmonary embolism 

  • prolonged immobilization, medications, fracture of legs
  • smoking, genetic predisposition,
  •  an increased number of red blood cells (polycythemia), , pregnancy, surgery, 
  • pulmonary embolus clogs the artery that provides blood supply to part of the lung. The embolus not only prevents the exchange of oxygen and carbon dioxide, but it also decreases blood supply to the lung tissue itself, potentially causing lung tissue to die (infarct).











2.PULMONARY EDEMA 





Pulmonary Edema

causes
Left sided heart failure
Hypoproteinemia
Inhalation of toxic gases
-Lymphatic blockage ( from tumor)












           3. ACUTE RESPIRATORY DISTRESS SYNDROME


Acute Respiratory Distress Syndrome (ADRS)

Causes of ADRS

  • Sepsis. The most common cause of ARDS is sepsis, a serious and widespread infection of the bloodstream.
  • Inhalation of harmful substances. Breathing high concentrations of smoke or chemical fumes can result in ARDS, as can inhaling (aspirating) vomit.
  • Severe pneumonia. Severe cases of pneumonia usually affect all five lobes of the lungs.
  • Head, chest or other major injury. Accidents, such as falls or car crashes, can directly damage the lungs or the portion of the brain that controls breathing.





Friday, June 5, 2015

endocrine system disease


Pathogenesis of Endocrine system disease are:


  • hyperfunction
  • hypofunction of gland
  • Receptor defect
  • 2nd messenger defect



•Glucose level controlled by insulin and glucagon
•Insulin promotes a decrease in blood glucose
•Glucagon promotes an increase in blood glucose
Pathophysiology of DM
Type 1 DM
This is characterized by the destruction of the pancreatic 
beta cells.
The destruction of the beta cells results in decreased insulin production, unchecked glucose
production by the liver and fasting hyperglycemia.
Glucose derived from food is not stored in the liver but remains in the blood stream and
contributes to hyperglycemia(high blood sugar).

Type II DM

This the most common form of diabetes, often

 associated with older age, obesity, family history or diabetes e.t.c.

In type 2 diabetes, the pancreas is usually producing enough insulin, but for unknown 

reasons the body cannot use the insulin effectively, a condition called insulin resistance

After several years, insulin production decreases. So thus glucose builds up in the blood and

the body cannot make efficient use of its main source of fuel.


Diabetic ketoacidosis (DKA) (excess blood acids,ketones)



-is a complex disordered metabolic state characterized by hyperglycemia and ketoacidosis.
DKA usually occurs as a consequence of absolute or relative insulin deficiency
(i.e Type 1 Diabetes Mellitus) and is accompanied by lipolysis to increases serum free
fatty acids

Hepatic metabolism of free fatty acids as an alternative energy source (ketogenesis)
results in accumulation of acidic ketones and  ketoacids. In addition, the decreased
glucose uptake by peripheral tissues due to insulin deficiency will increases glucose
(hyperglycemia).DKA is a medical emergency, and without treatment it can lead to death.

Cushing's syndrome and Addisons Disease
























continue of immunology disorders(Rheumatoid Arthritis)

clinical manifestation of Aids



ØRheumatoid arthritis (RA) is a chronic, systemic inflammatory disease that primarily attacks peripheral joints and the surrounding muscles, tendons, ligaments, and blood vessels.
ØRA strikes women three times more often than it does men.

ØDirect cause unknown.

Diagnostic test results

ØX-rays show bone demineralization and soft-tissue swelling (early stages), cartilage loss and narrowed joint spaces and, finally, cartilage and bone destruction and erosion, subluxations, and deformities (later stages).
ØRF titer is positive in 75% to 80% of patients (titer of 1:160 or higher).

ØSynovial fluid analysis shows increased volume and turbidity but decreased viscosity and elevated white blood cell counts.
ØSerum protein electrophoresis shows elevated serum globulin levels.
ØErythrocyte sedimentation rate and C-reactive protein levels are elevated in 85% to 90% of patients (may be useful to monitor response to therapy because elevation frequently parallels disease activity).
ØComplete blood count reveals moderate anemia, slight leukocytosis, and slight thrombocytosis.

Symptoms:


  • fever,weight loss
  • fatigue,lymphadenopathy
  • malaise

Immunology disorders

AIDS?
ØHuman immunodeficiency virus (HIV) infection may cause acquired immunodeficiency syndrome (AIDS).
ØAlthough characterized by gradual destruction of cell-mediated (T cell) immunity, AIDS also affects humoral immunity and even autoimmunity through the central role of the CD4+ (helper) T lymphocyte in all immune reactions.
ØThe resulting immunodeficiency makes the patient susceptible to opportunistic infections, cancers, and other  abnormalities that define AIDS.

ØHIV-1 retrovirus transmitted by contact with infected blood or body fluids
  HIGH-RISK POPULATIONS
ØHomosexual or bisexual men
ØI.V. drug users
ØNeonates of infected women
ØRecipients of contaminated blood or blood products
ØHeterosexual partners of persons in high-risk groups


Saturday, August 30, 2014

4 Nasihat Masyaikh

Pesan Hadratji Maulana Muhammad In; amul Hasan Kandhalawi Rah.

Di sini saya nak kongsikan sikit kepada pembaca-pembaca nasihat daripada Hadratji Maulana Muhammad In; amul Hasan Kandhalawi Rah.Hehe.Untuk kita yang mungkin malas n lalai dengan kehidupan kita.Mudah-mudahan memberi manfaat kepada anda semua.

Pagi sehingga ke petang kita sibuk bekerja dan belajar.Malam pulak dah letih mestilah tidur terus.Hehe.Kalau hujung minggu mesti nak berhibur tengok wayang,main bowling dan sebagainya.Ya,memang hiburan itu harus tuan-tuan dan puan-puan.Tapi kalau dah tiap-tiap minggu kita berhibur dan tak membuat sesuatu ke jalan agama macam mana pulak kan.Hayatilah pesan Hadratji Maulana Muhammad In; amul Hasan Kandhalawi Rah.



1.Sibukkan dirimu dalam usaha agama,jika tidak mampu kamu pun akan sibuk tapi bukan dalam agama.

2.Gunakan waktumu untuk agama,jika tidak waktu pun akan habis tapi bukan untuk agama.

3.Gunakan hartamu untuk agama,jika tidak harta pun akan habis tapi bukan untuk agama.

4.Matilah kamu dalam agama,jika tidak kamu pun akan mati tapi bukan untuk agama.

Tuesday, March 18, 2014

sunah sunah nabi yang dilupakan

1.Mendahulukan Kaki Kanan Saat Memakai Sandal Dan Kaki Kiri Saat Melepasnya

Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian memakai sandal maka dahulukanlah kaki kanan, dan jika melepaskannya, maka dahulukanlah kaki kiri. Jika memakainya maka hendaklah memakai keduanya atau tidak memakai keduanya sama sekali.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

2. Menjaga Dan Memelihara Wudhu

 Diriwayatkan dari Tsauban Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Istiqamahlah (konsistenlah) kalian semua (dalam menjalankan perintah Allah) dan kalian tidak akan pernah dapat menghitung pahala yang akan Allah berikan. Ketahuilah bahwa sebaik-baik perbuatan adalah shalat, dan tidak ada yang selalu memelihara wudhunya kecuali seorang mukmin.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)

3. Bersiwak (Menggosok Gigi dengan Kayu Siwak)

Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anha bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Siwak dapat membersihkan mulut dan sarana untuk mendapatkan ridha Allah.” (HR. Ahmad dan An-Nasa`i) Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam juga bersabda, “Andaikata tidak memberatkan umatku niscaya aku memerintahkan mereka untuk bersiwak setiap kali hendak shalat.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim) Bersiwak disunnahkan setiap saat, tetapi lebih sunnah lagi saat hendak berwudhu, shalat, membaca Al-Qur`an, saat bau mulut berubah, baik saat berpuasa ataupun tidak, pagi maupun sore, saat bangun tidur, dan hendak memasuki rumah. Bersiwak merupakan perbuatan sunnah yang hampir tidak pernah dilakukan oleh banyak orang, kecuali yang mendapatkan rahmat dari Allah. Untuk itu, wahai saudaraku, belilah kayu siwak untuk dirimu dan keluargamu sehingga kalian bisa menghidupkan sunnah ini kembali dan niscaya kalian akan mendapatkan pahala yang sangat besar.

4. Shalat Istikharah

Diriwayatkan dari Jabir Radhiyallahu Anhu bahwa ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mengajarkan kepada kita tata cara shalat istikharah untuk segala urusan, sebagaimana beliau mengajarkan surat-surat Al-Qur`an kepada kami.” (HR. Al-Bukhari) Oleh karena itu, lakukanlah shalat ini dan berdoalah dengan doa yang sudah lazim diketahui dalam shalat istikharah.

5. Berkumur-Kumur Dan Menghirup Air dengan Hidung Dalam Satu Cidukan Telapak Tangan Ketika Berwudhu

Diriwayatkan dari Abdullah bin Zaid Radhiyallahu Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berkumur-kumur dan menghirup air dengan hidung secara bersamaan dari satu ciduk air dan itu dilakukan sebanyak tiga kali. (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

 6. Berwudhu Sebelum Tidur Dan Tidur Dengan Posisi Miring Ke Kanan

 Diriwayatkan dari Al-Barra’ bin Azib Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kamu hendak tidur, maka berwudhulah seperti hendak shalat, kemudian tidurlah dengan posisi miring ke kanan dan bacalah, ‘Ya Allah, Aku pasrahkan jiwa ragaku kepada-Mu, aku serahkan semua urusanku kepada-Mu, aku lindungkan punggungku kepada-Mu, karena cinta sekaligus takut kepada-Mu, tiada tempat berlindung mencari keselamatan dari (murka)-Mu kecuali kepada-Mu, aku beriman dengan kitab yang Engkau turunkan dan dengan nabi yang Engkau utus’. Jika engkau meninggal, maka engkau meninggal dalam keadaan fitrah. Dan usahakanlah doa ini sebagai akhir perkataanmu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

7. Berbuka Puasa Dengan Makanan Ringan

Diriwayatkan dari Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu, ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berbuka puasa sebelum shalat maghrib dengan beberapa kurma basah. Jika tidak ada maka dengan beberapa kurma kering. Jika tidak ada, maka beliau hanya meminum beberapa teguk air.” (HR. Ahmad, Abu Dawud dan At-Tirmidzi)

 8. Sujud Syukur Saat Mendapatkan Nikmat Atau Terhindar Dari Bencana Sujud ini hanya sekali dan tidak terikat oleh waktu.

Diriwayatkan dari Abu Bakrah Radhiyallahu Anhu ia berkata, “Jika Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mendapatkan sesuatu yang menyenangkan atau disampaikan kabar gembira maka beliau langsung sujud dalam rangka bersyukur kepada Allah.” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu

9.Mengikuti Bacaan Muadzin

 Diriwayatkan dari Abdullah bin Amr Radhiyallahu Anhu bahwa dia mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian mendengar adzan, maka ucapkanlah seperti yang diucapkan oleh muadzin, kemudian bershalawatlah kepadaku. Barangsiapa yang bershalawat kepadaku, maka Allah akan bershalawat kepadanya sepuluh kali.Kemudian mintakan wasilah untukku, karena wasilah merupakan tempat di surga yang tidak layak kecuali bagi seorang hamba Allah dan aku berharap agar akulah yang mendapatkannya. Barangsiapa yang memintakan wasilah untukku maka ia akan mendapatkan syafaatku (di akhirat kelak).” (HR. Muslim)

#copy paste dari facebook sahaja
semoga kita mengamalkan sunah baginda yg telah dilupakan.saling mengingati sesama  manusia.